När jag tog upp mitt skönlitterära skrivande på allvar i vuxen ålder var det genom en skrivkurs som jag var med och ordnade. Jag hade blivit redaktör för en tidskrift för fantasy, science fiction med mera och tanken var att skrivkursen skulle ge material till ett specialnummer (vilket den också gjorde). En av de tidiga övningarna var att skriva en kort historia, mellan en halv och en sida, om jag minns rätt, med samma historia sedd ur två eller tre personers perspektiv. När man skrev det på det sättet var det nästan som att filma med både kamera A och B på en gång (närmare kommer man ju inte med bara en författare).
R2-D2 läser Ghosts, Drugs & Rock n'Roll på Science Fiction-mässan |
Den roman som kom ut i höstas, Ghosts, Drugs & Rock n'Roll, är skriven så att man aldrig får huvudpersonens perspektiv (utom i tre korta kapitel som är i första person presens och som var nödvändiga eftersom läsaren måste få veta vad karaktären gör när han är ensam). Istället speglas han från andra karaktärer, mest hans bror, flickvän och ena kompis, men ibland även av andra. Ibland är ju inte heller huvudpersonen på plats, och då har förstås också någon annan perspektivet. Nu när jag gör en fristående uppföljare jobbar jag på samma sätt med en ny karaktär som huvudperson (som inte finns med i ettan). Hon har fått en prolog i första person presens, men sedan kommer jag att arbeta på samma sätt. Det som dock vore en intressant tanke var att bara för min egen skull, skriva en "kamera B" för att liksom höra vad hon tänker när andra pratar. Men samtidigt funderar jag på om det skulle förta lite av min nyfikenhet på henne? En drivande kraft att skriva ettan var ju att jag ville veta mer om min huvudperson själv (trots att jag har karaktärsblad för alla).
Tanken med det här inlägget är dock inte vad jag ska göra, utan mer som ett rent skrivtips. Man ska ju hålla sig till ett perspektiv åt gången. Själv byter jag ogärna om jag inte byter kapitel, men mot slutet av en berättelse kan jag förtäta det med att byta när jag byter stycke. Ungefär så som man förtätar spänningen i en film genom att göra kortare och kortare klipp mot ett klimax. Så tänk på att inte blanda perspektiv hur som helst, men skriv gärna med siktet i olika "kameror" för att förstå dina karaktärer bättre, även om du aldrig tar med det perspektiv som inte passar i din historia. Dels kanske den är skriven i första person, dels kan det ju också vara så att du inte vill avslöja vad en av dem tänker vid ett visst tillfälle. Eller så gör du som jag gjorde, låta andra spegla karaktären genom hela historien så att läsaren får hela bilden genom perspektivbytena, medan de enskilda karaktärerna inte har en lika bred bild - det är ju alltid spännande att som läsare veta mer än karaktärerna. Fast det sernare hör till ett helt eget inlägg, så det får jag spara till nästa gång!
Lycka till med dina olika perspektiv och vinklar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar