Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

fredag 30 december 2011

Davids bok

Jag vet inte vad den ska heta än, men nu är jobbet med boken om Dave Lepard definitivt igång. Jag gör jobbet ihop med Davids mamma Lisbeth. Dave som var grundare, sångare, gitarrist och låtskrivare i gruppen Crashdiet. Gruppen som återigen satte Sverige på rock-kartan genom att ta tillbaka sleazerocken från 80-talet, fast på ett nytt sätt som passar in i dag. Men precis när karriären var på väg att lyfta orkade inte David längre. Den 20 januari, för snart sex år sedan, tog han sitt liv, ensam och deppad. Kvar blev ett stort "Varför?" från både familj, vänner och fans.

Jag läser in mig på Lisbeths material, vi har pratat om upplägg och annat praktiskt. Det är givetvis bara en start, men någonstans börjar alltid en resa. Vi tror på det här båda två, det är en viktig bok, både för fansen som länge har skrivit och frågat Lisbeth om hennes rockstjärneson, men även för alla de föräldrar som mist ett barn, även om inte alla hade fans över hela världen. "Han finns så länge vi inte glömmer honom" säger Lisbeth och den här boken hoppas jag bara ska göra att fler vill höra hans musik och förstå. Det är en ära för mig att få vara med i projektet och jag hoppas innerligt att någon förläggare kommer att inse värdet av den här boken. Min förhoppning är att den både kommer att hjälpa fansen att förstå och andra förlädrar att inse att man överlever även om det är oerhört svårt, men givetvis också att den kommer att hjälpa Lisbeth själv! Snart sex år senare är såren långt från läkta.

I förlängningen hoppas jag alltså hinna få ut två böcker under 2012, både den tidigare nästan färdiga "Ghosts, Drugs & Rock n'Roll" som är skönlitterär, men också Davids bok, eller vad den nu ska heta. Jag hoppas att ni som läser den här bloggen vill vara med på resan in i 2012. Gott nytt år med rock i litteraturen!

Inga kommentarer: