Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

tisdag 17 januari 2012

Big Ben tar plats

Hejt nyligen såg jag ett program om Big Ben på tv. Egentligen var det ett program om både urverket, klockorna och tornet, det som alltså gemenligen kallas Big Ben i dag, men det är ju från början enbart den stora klockan som slår timmarna som heter Big Ben. Nå, till saken: Hela historien om Zorf och hans band är tidlös så långt det nu går. De använder datorer och mobiltelefoner, men inte i den utstärckning folk kanske gör i dag. Det finns till exempel inget om vare sig Twitter eller Facebook. Tanken var att göra den så tidlös som möjligt utan att helt utleämna vardagsting. Den viktorianska delen däremot har årtal och det är med flit, eftersom jag ville kunna ge Alexandra en tidstrogen klänning (eftersom klänningen spelar en roll i berättelsen). Jag beslutade mig för att den historien tar sin början på försommaren 1858. När jag så tittade på programmet om Big Ben så visade det sig att den stora klockan blev gjuten just det året. Eftersom min historia delvis utspelar sig i London tänkte jag att en så märklig sak som en ny parlamenstbyggnad och en stor klocka som dånar ut sina slag, det måste vara ett samtalsämne på allas läppar. Alltså har jag gått in och lagt till några rader om detta i dag. Jag känner mig nöjd, det blev naturligt och det faktum att Big Ben sprack och togs ur bruk efter bara två månader passar också perfekt in i historien, eftersom det är här mina karaktärer börjar krakelera. Ibland har man tur när saker bara passar in - eller så har Alexandra verkligen funnits, vem vet, hon kanske spökar än!

Inga kommentarer: