Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

torsdag 28 juli 2011

Fler insikter om ett manus

Nu är hela manuset layoutat och exporterat till pdf. I alla fall den hemsnickrade layouten. Återstår att göra ett omslag till de 649 sidorna, men jag är ju redan klar med hur jag vill ha framsidan och jag har fått en tabell för att beräkna ryggens tjocklek så det är inga konstigheter, bara att sätta sig ned och hantverka.

Tanken med allt detta är att göra en print-on-demand att ha för min egen del. Dels känns det bra att få en fysisk bok att hålla i handen och visa upp, men sen kan det ju gå så ibland att ett manus blir refuserat. Bara för att det i dagsläget finns hos ett förlag som visat intresse innebär ju inte att något är klart. Skulle de inte vilja ha det går jag förstås vidare till nästa förlag, men om det blir många nitar är det lika så skönt att ha det här jobbet gjort, för på något sätt ska ju den här boken tryckas. Det är jag ju liksom skyldig den efter alla timmar vi tillbringat tillsammans.

Desutom lär jag mig samtidigt mer om hur just den här texten bäst passar att avstavas, det finns ju flera skolor och man bör ju välja en och inte blanda. Det var en sån sak som jag aldrig hade tänkt på så länge texten låg i Word med ojämn högermarginal, men med en layout blir det så uppenbart. Att själv hålla på med sitt manus på flera nivåer gör att man får större och större insikt om det. Givetvis hoppas jag ju att jag har gjort det här jobbet "förgäves", det vill säga att förlaget ska nappa och sätta ett proffs på layouten, men det skadar ju inte att förkovra sig heller.

Inga kommentarer: