Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

tisdag 16 augusti 2011

Miljön i en bok - källforska!

De flesta böcker har en huvudmiljö som personerna rör sig i, men med miljö i det här inlägget menar jag inte om de är i en stad eller på landet, utan det som man slarvigt kallar för någons "värld". Till exempel så är ju huvudpersonen i mitt senaste manus en rockstjärna, den huvudsakliga miljön blir alltså replokaler, arenor, flygplatser, hotell samt hans hem. Ju bättre författaren "kan" huvudpersonens värld, desto mer trovärdig blir berättelsen. Så, hur gör man då, om man inte är rockstjärna, som i det här fallet?

Dels är det ju bra att välja en sån miljö som man faktiskt redan vet en del om. Om vi fortsätter att ta mitt manus som exempel så har jag själv stått på scenen sedan jag var nio år och även turnerat, ända bort till Japan. För den skull är jag ingen världsstjärna, men jag har en grund att bygga mitt manus på. Resten har jag fått genom att arbeta med olika källor. Jag har läst biografier, sett på en uppsjö vidoklipp (helst i backstagemiljö, scenframträdanden vet jag hur de ser ut ändå), läst intervjuer och på alla sätt hållit ögonen öppna. Några gånger har jag även besökt några band backstage, sett deras soundcheck osv. Förutom detta har jag låtit ett antal personer läsa manuset och sugit åt mig den kunskap de har kunnat lägga till. Någon kunde berätta om begravningar i innerstadskyrkor i Stockholm (här fick jag något att rätta), en annan berättade om rivaliteten mellan fans och groupies (där fick jag bli tydligare). På det sättet har jag bit för bit satt ihop en miljö som så långt det är möjligt känns trovärdig.

Om man då inte har några förkunskaper, men vill skriva om en viss miljö ändå? Mitt tips är att skriva till någon i den miljön och be att få komma på studiebesök. Många arbetsplatser har till och med visningar för intresserade. Berätta at du ska skriva en bok och be att få ställa några frågor. Jag har ett kommande manus i cirkusmiljö, så under sommaren har jag varit på studiebesök hos Cirkus Wiktoria. De var mycket tillmötesgående och tog vänligt emot mig, jag fick frukostera med självaste cirkusdirektören och ställa mina frågor, prata med några av artisterna, se på när tältet restes och vara med under dagens alla händelser (dessutom bjöd de mig på föreställningen på kvällen, en riktig bonus givetvis; den var superfin!). Givetvis räcker inte ett studiebesök, inte ens med tillhörande frågestund, utan jag fortsätter, letar vanliga spelfilmer om cirkusar, både i äldre och modern tid, söker böcker med mera. Jag kan också börja skapa personerna, men jag börjar inte skriva innan jag känner mig någotsånär hemma i cirkusvärlden.

"Fast min värld finns inte, jag skriver fantasy eller sience fiction", säger du kanske nu. Ja, då går det givetvis inte att göra studiebesök. Istället måste man själv skapa förutsättningarna, skapa miljön. Är det på ett rymdskepp så kommer det ju någonstans ifrån, och det är din uppgift att skapa världen där det hör hemma, hur ser den ut, stor eller liten planet, vad förd et med sig, hur ser invånarna ut, hur kommunicerar de, hur bor de osv. Det kan även löna sig att läsa på om vår tids rymdresor för att sedan utveckla just den teknik som finns i din framtidsvärld. Även om den här planeten sedan aldrig kommer med i den färdiga boken så kommer du att kunna skriva så mycket mer levande om du vet mer om miljön. När det gäller fantasy måste du också bestämma gärnserna för magin. Vem kan utföra vad, vilka naturlagar gäller för magin i just din värld, vad är möjligt för den skickligaste, vad kan någon som är en medelmåtta, behövs det verktyg (jämför Harry Potter med trolstavar och kvastar t.ex.), fungerar magin överallt eller bara på vissa platser?

Även i miljöer där vi tror att vi har alla svar är det ju faktiskt inte så. Som att jag fick bakläxa om den där kyrkan. Andra självklara miljöer, som skolor, sjukhus, restauranger, polishus (speciellt viktigt för deckare såklart), vad vet du egentligen om allt som rör sig i de här miljöerna? Vad gör vaktmästaren på skolan, vad händer i personalmatsalen på sjukhuset och vilka äter där (inte bara personal, det kan jag lova!), hur pratar kockarna med kyparna när gästerna inte hör osv. Allt sånt här kanske inte heller kommer med i din färdiga roman, men om du vet om det kan du skriva så mycket bättre!

Inga kommentarer: