Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

fredag 5 augusti 2011

Om "flow"

Jag hamnar nästan alltid i "flow" när jag skriver, men jag kan inte bestämma att det ska ske. Däremot har jag en teori om varför det är så svårt när man skriver.

Som bekant har vi två hjärnhalvor, och dessa har till viss del olika uppgifter, den vänstra står bland annat för språk, medan den högra står för bilder. Den vänstra kan bryta ner saker i beståndsdelar och analysera, den högra ser helheter.

Nästa gång ni ser en föreläsning, lägg märke till vad som händer om någon ska rita någon figur och samtidigt prata. Som regel går det inte, personen tystnar, ritar och fortsätter sedan att prata. Om du själv utövar en sport eller utövar musik så är det också tydligt. Du börjar förmodligen med att tänka på vad du gör, men efter en stund glömmer du tid och rum och går upp i det du gör, du kommer in i flow. Att göra något med kroppen är ju väldigt mycket höger hjärnhalva. Givetvis är det motstridigt att komma in i höger hjärnhalvas "flow" när man sysslar med en typisk vänster hjärnhalve-aktivitet!

Det jag _tror_ händer, när det ändå händer, är att man är tillräckligt bra på att skriva, alltså det fysiska skeendet, att röra en penna eller klicka på tangenter, att man inte behöver tänka på att det sker och att man sedan går så upp i sin handling att den börjar spelas upp som en film inför ögonen. Den som någon gång varit försatt i hypnos kommer nu att nicka igenkännande, det är precis samma tillstånd, eller det som idrottare kallar för mental träning. Min teori är alltså att om man lägger tid på att lära sig mental träning eller hypnos, så går det lättare att komma in i flow på beställning. Själv har jag sortat mycket och kanske är det anledningen till att jag omedvetet går in i flow när jag börjar skriva.

Någon som tror att jag kan ha rätt?

Inga kommentarer: