Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

onsdag 24 augusti 2011

Karaktärsblad

Jag har tidigare nämnt att jag har ett karaktärsblad för varje person som är med i ett manus. Ibland har jag det helt färdigt från start, ibland får jag fylla på eller ändra och ibland dyker det ju upp nya personer i berättelsen som måste få sitt blad i efterhand. Som regel försöker jag dock lära mig så mycket som möjligt om karaktären innan jag skriver om den. Vinsten blir att jag slipper förklara för mig själv i manuset, jag slipper skiva läsaren på näsan hela tiden och både text och dialog blir mer levande.

 Ta Erik som exempel, han har alltid något strul med sin telefon, tappar den, har sönder den, eller har tekniska problem som att skärmen slocknar. Jag kan plantera detta lite här och var i texten och på slutet får det ju stor betydelse när det inte går att få tag i honom, vilket i sin tur leder in i hela upplösningen. Hade jag inte beskrivit hans telefonproblem innan hade det blivit konstigt när det dök upp.

En annan sak är dialogen. Min "Tompa" delar alltid svordomen "fan" så att han säger "fa-an". Om jag någon stans i början skriver "...", sade han på sitt karaktäristiska sätt, så har jag talat om att det är han som pratar så. Nästa gång räcker det med "Fa-an", sa Tompa och efter det behöver jag inte längre använda "sa Tompa" för nu vet läsaren vem som pratar så. Detta gör dialogen lättare att läsa.

Så här ser mitt karaktärsblad ut, innan jag har fyllt i det:

Namn + ev smeknamn (och i så fall varför detta uppstått, givet, eller blivit kallad sedan liten, efter en händelse, självpåhittat mm)
Längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, hudfärg (även nyanser)
Utmärkande drag, återkommande smycken, tatueriangar, piercing, smink osv
Utmärkande rörelser, t.ex. haltar, rör sig snabbt, viftar med armarna, glasögon i pannan ...
Utbildning
Sysselsättning
Favoritmat
Favoritböcker
Favoritfilm
Favoritmusik
Föräldrar
Syskon (om ja, vilka)
Bästa vän? (om ja, vem?)
Körkort? (om ja, kör vad och drömmer om att köra vad?)
Barn? (om ja, med vem)
Gift, sambo, delsbo, singel, änka/änkling...
Nationalitet
Pratar vilka språk?
Saker som utmärker personens sätt att prata (säger fel på samma sak jämnt? pratar fort, pratar hackigt, stammar? pratar långsamt, mumlar eller tydligt ....)
Röstläge (bas/diskant, lågmäld/kraftfullt, blyg/gapig)
Religion eller inte?
Ser upp till?
Favritcitat?
Praktisk kontra teoretisk?
Önskar sig mest av allt?
Ovanor? (kan vara allt från att supa till att klia sig på hakan)
Ovänner?
Självförtoende och självkänsla?
Övrigt


Inga kommentarer: