Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

tisdag 13 september 2011

Bakgrundsmaterial

I dag fick jag inspiration att göra en bild av en del av mitt bakgrundsmaterial. De flesta av biografierna harjag använt för att stämma av mitt manus mot verkligheten, men givetvis har lite inspiration också smugit sig in den vägen.

Vän av ordning undrar säkert varför filmeerna Sherlock Holmes och From Hell finns med, men manuset har ju även en del från det viktorianska England och dessutom gillar huvudpersonen att läsa om Holmes. Han tog sig ju faktiskt det artistnamnet innan Zorf fanns, så att Erik Holm blev Erik Holmes. Mer om detta finns givetvis i boken.

Filmen The Crow finns med för att den är inspiration till en av Zorfs största hits: Angel Caws.

Det går alltid att klicka på alla bilder för att se en större version.

Inga kommentarer: