Anna Gable är författare och examinerad språkkonsult som både skriver eget skönlitterärt material, hjälper andra att lyckas som författare och skriver bruksprosa för företag.
Den här bloggen handlar i första hand om mitt arbete med att skriva, redigera och publicera mina manus. Jag har också som mål att med jämna mellanrum ge gratis skrivtips åt andra som skriver.

________________________________________________________________________

.

lördag 24 september 2011

Zorfs logga, finns den?

Jag har funderat fram och tillbaka på om den fiktiva rockstjärnan Zorf har någon slags logga, eller om hans album ser olika ut varje gång. Använder han ett visst typsnitt? Finns det mer än själva texten som ingår i det fysiska varumärket och i så fall vad?

Många gånger under de här funderingarna har jaggrämt mig över att han inte fick ett artistnamn som betyder något, jag menar, killen kunde ju ha kallat sig Zword istället för Zorf. Vad sjutton är en Zorf? Så klart att jag vet. Det finns en möjlig förklaring i manuset också, även om Erik själv aldrig tror på att det är så. För honom är det bara ett ord han har hittat på.

Hur det nu var så pratade jag med en person om det i går och skojade och sa att "Det ska i alla fall inte vara en gitarr". Sen grunnade jag vidare på diverse symboler och plötsligt var det solklart. Det finns ju en parallellhandling i 1800-talet, en historia som riskerar att upprepa sig och leda till ond bråd död. Den historien startar i Wales och vad är Wales symbol? Jo, en röd drake. Så rock n'roll, eller hur? Givetvis är Zorfs symbol en bevingad röd drake!

Nu ska jag bara hitta rätt drake att ha som inspiration också, och sen skapa själva loggan. Men så skoj att jag kom på den här symboliken, nu är jag nöjd!


Den Walesiska draken

Inga kommentarer: